2009. augusztus 18., kedd

Gombás zakuszka

A zakuszkáról tudni kell, hogy egy örmény eredetű, igen finom zöldségpaszta, amely sokáig eláll. Erdélyben talán nincs is olyan háziasszony, aki az ősz közeledtével ne szánna rá időt és elmulasztaná a zakuszka befőzését. Jómagam évente átlagosan 100-120 üveg (negyedes üveggel számolva) zakuszkát teszek el télire, de csak azért, mert sokan szeretik a zakuszkámat és szeretem megajándékozni ismerőseimet egy-két üvegnyi finomsággal. Meg aztán a Bukarestben dolgozó fiamra és a szeptembertől majd Csíkszeredában tanuló lányomra, na meg idős, beteg szüleimre is gondolnom kell, na meg az öcsém családjára is, akiknél sok szép nyári vakációs napot töltött a lányom pici kora óta. Mindenkinek jól esik, ha kap néhány üveg zakuszkát, nekem meg jól esik, ha van amiből adni. Általában négy felvonásban készül el a 100-120 üvegnyi zakuszka és mindegyik más-más ízesítésű, mert szoktam készíteni, padlizsánnal, gombával és zsenge babbal, illetve vegyeset, amiben mindhárom fő komponens van. Az idén a gombással kezdtem, ám mielőtt részletezném a munkálat folyamatát, elmondanám, hogy rövid leírást találsz a szétválasztós ételeket kínáló blogomon, ha netán nem érnél rá végigolvasni ezt a hosszú leírást. a zakuszka készítésnek nálam két lépcsője van éppen azért mert sosincs egyszerre annyi időm, hogy egy nekifutamodásból a végére járjak. Első nap - inkább este - előkészítem a zöldségeket, aztán másnap mindent beledobálok a nagy fazekamba és legtöbb egy óra alatt készre főzöm.
S akkor kezdjük mindjárt az elején, a bevásárlással. Zakuszkához csak kifogástalan minőségű, ép, szép piaci zöldséget érdemes venni, olyat, amelyik látott napot, esőt, földet és fújta a szél. A nagy bevásárlóközpontokban olcsón kapható zöldségek eredete meglehetősen kétes, nem ajánlom, hogy ebből készítse bárki a zakuszkáját.
Ha már megvannak a zöldségek kezdjük mindjárt a paprikafélék megmosásával és sütésével. (Van, aki nem süti a paprikát a zakuszkához,de tudni kell, hogy ebben az esetben hosszabb ideig kell főzni és héja akkor is kemény, rágós marad.)

A paprika sütést azzal kezdem, hogy kibélelem alufóliával a sütő alját, hogy ne csöpögje össze a kifolyó paprika lé,








majd a rácsra helyezve megsütöm a paprikákat, lesózom és letakarom, hogy majd könnyebben le lehessen húzni a héját. Számolni kell azzal, hogy ez meglehetősen hosszadalmas munka, főleg, ha 6-8 kilónyi paprikával számolunk - nem árt bevonni a család többi tagját sem ebbe a munkába.
Viszont egyedül is meg lehet győzni... Mondjuk nekem erre teljesen sajátos technikám van: egyszerűen beköltözöm a paprika pucolásával a nappaliba, keresek valami jó filmet és miközben lemegy egy-két film, azalatt a paprikát is megtisztítom.

Az első este még meg szoktam pucolni a gombát és azt is előfőzöm sós vízben. Ha még nincs túlságosan késő akkor megpucolom a hagymát, a sárgarépát és tököt vagy cukkinit is. Illetve megmosom a befőttes üvegeket és egy tiszta törlőruhára borogatom, hogy másnap reggelig megszáradjanak.
Ha másnap reggelre ennyire előkészítettünk minden zöldséget, mint ahogyan az alábbi képen látszik, minden esélyünk megvan rá, hogy 1-1,5 óra alatt üvegekbe kerüljön a zakuszkánk.



Reggel a munkálatokat kezdjük a hagyma darálásával, amit máris tehetünk a fazékban lévő olajba dinsztelődni.



Ezután a nagylyukú reszelőn lereszeljük a sárgarépát és a tököt, vagy cukkinit, majd mindkettőt a hagymához adjuk dinsztelni.






Közben vagdaljuk vékony csíkokra a megsütött paprikát és a gombát.







Illetve a paradicsompasszírozó gépen passzírozzuk át a paradicsomot, készítsük elő a paradicsomlevet. Minderre lesz időnk bőven, mert eléggé hosszú időbe telik, amíg puhára dinsztelődik a hagyma, a sárgarépa és tök.


Ezután hozzáadjuk a rendre a megvagdalt paprikát és gombát, majd a paradicsomlevet és a fűszereket. Ha minden a nagyfazékban van, már csak főznünk kell és figyelnünk arra, hogy nehogy odakozmáljon. Addig kell főzni, míg az olaj teljesen feljön a tetejére.
A végeredménynek valahogy így kell kinéznie.
Ezután forrón üvegekbe szedjük és szárazdunsztban hagyjuk kihűlni.
S most, hogy már ismeritek a zakuszka készítésének folyamatát, következzenek a

hozzávalók: 4 kg. kápiapaprika, 2 kg paradicsompaprika, 1 kg hagyma, 1 kg sárgarépa, 1,5-2 kg gomba (vegyes erdei gombából az isteni, de jöhet a termesztett is), paradicsomlé ízlés szerint, só, bors, cukor, szintén ízlés szerint, 2-3 babérlevél, kb. 7-8 dl olaj, kiskanálnyi befőzőpor.
Ha még soha nem főztél zakuszkát, akkor előbb próbálkozz kisebb adaggal, vagyis nyugodtan lehet csökkenteni a mennyiséget felére vagy negyedére.

Jó fakanálforgatást és sok sikert a zakuszkához! Rövidesen következik a padlizsános változat is.

14 megjegyzés:

Chef Viki írta...

100-120 üvegnyi mennyiség... Itt ülök és bámulok! Bámullak!

Muszáj lesz nekiállnom, mert annyira ízlett :-) Majd egy szép esős hétvégén :-)))

Köszönöm!

Alíz írta...

Chef Viki: kis falatokban egy elefántot is meg lehet enni. :) De ha valóban nekiállsz zakuszkát készíteni - mert gyanítom, hogy amit kóstoltál, az padlizsános, vagy zsenge babos volt - javaslom, hogy növeld a paprika mennyiséget 1 kilóval és a gombás receptemben helyettesítsd be a 1,5-2 kiló gombát 3-4 kiló padlizsánnal, vagy kb. 1.5-2 kiló zsenge babbal. Egyébként a legjobb ha vegyíted: teszel bele padlizsánt, gombát és babot is. :)

Ottis írta...

Imádom a zakuszkát!De tény hogy én még nem készítettem,hiszen anyutól kapok mindig.Nagyon guszták a képek,megkívántam!

Alíz írta...

Ottis: akkor itt az ideje, hogy anyukád segítségével elkészítsd az első zakuszkádat. :) Én is a 30-on már jócskán túl voltam, amikor anyu "vezényletével" elkészítettem az elsőt és a 40-et is betöltöttem, amikor hasonló módon elsóztam az első hordó káposztámat. Azóta megy már egyedül is... Szerintem, ezek olyan alap dolgok, amiket meg kell tanulni az idősebbektől, amíg még van, akitől.

martinelli írta...

Mi a paprikát is megszoktuk darálni.

Alíz írta...

Martinelli: van, amikor megdarálom, de igazából, mi darabosan szeretjük a paprikát a zakuszkában. :)

szaszilka írta...

A cukkini/tök mennyiséget nem találom, lehet h. bennem van a hiba..:-)
Egyébként van ötleted rengeteg cukkini hasznosításara télire?
(Mélyhűtöttem, szószt csináltam, savanyítom, ajándékozom, ...de még mindig terem..)

Alíz írta...

szaszilka: a cukkinit/tököt mindig találomra szoktam tenni, vagyis a fenti mennyiséghez egy közepes méretű cukkini/tök. Ami pedig a téli hasznosítását illeti, a kisebb, vékonyabb darabokat elteszem ecetesen, mint az uborkát. Keress rá az ánizsos uborka receptemre, mert ugyanaz az eljárás. DE a múlt télen kóstoltam a szomszédasszonynál tökkompótot, ami isteni finom volt, el is kérem tőle a receptet és rövidesen beblogolom, mert nekem is sok a cukkinim.

Unknown írta...

En kapia paprikabol rs paflizsanbol csinalom, hadonloan fuszerezrm. Ebbe brlrtehrtem a gombat is?Nekem a leirt mennyiseg nagyon sok, ketzen vagyunk a ferjemmel 70 ed 80 ev kozotzz

Névtelen írta...

2 kg gombához 6 kg paprika,az már inkább paprikás zakuszka mint gombás

Alíz írta...

Kedves Névtelen! Ha Ön életében főzött volna zakuszkát, akkor pontosan tudná, hogy ebben a készítményben legnagyobb részarányban mindig a paprikafélék vannak. Tekintve, hogy ebbe a zakuszkába eleve sütve kerül bele a paprika, még annál is több szükséges, mintha nyersen darálnánk bele. Csak szólok, hogy mielőtt butaságokat írna, előbb gondolkodjon, s csak olyasmihez szóljon hozzá, amihez ért is. Ez nem a Facebook, ez az én régi blogom!

Névtelen írta...

Lehet hogy ez egy régi blog,de attól még nem jó,3 kg gombához teszek 3 kg paprikát,ja és mellesleg már rengetegszer megcsináltam és mindenki szerint jó

Alíz írta...

Nézze, ez továbbra sem a Facebook, hogy névtelenül, arctalanul oszthassa itt az észt! De ettől függetlenül, ha Önnek és az Ön környezetében lévő "mindenkinek" úgy a jó, hogy 3 kg paprikához 3 kg gombát tesz, akkor egyék úgy. Elvégre, ízlések és pofonok különbözhetnek... Nekem és az én környezetemben lévő mindenkinek így a jó, ahogy leírtam, sőt, ha elolvassa a kommenteket, akkor eszerint a recept szerint sokan elkészítették még, és érdekes módon ők is jónak találták. Ráadásul ezzel a zakuszkával versenyt is nyertem... Úgyhogy továbbra is csak azt tanácsolhatom, hogy mielőtt névtelenül és arctalanul osztaná az észt, előbb vállalja fel önmagát névvel és arccal, utána mérlegeljen, hogy hol, kinek a blogján kommentel, s csak azután írjon ide bármit is.

Névtelen írta...

Mi általában a sütőben főzztük meg a zakuszkát, úgy kb. négy x 6 l lábossal, amig 1 fő másikot előkészitsük, párszor belekavarunk s kész is van! Nem teszünk tartositót, (de minek is azt), már több mint 30 éve, s nagyon jól eláll a kamrába, én is itt csíkban tanultam; csak száraz dunsztba hagyjuk 1 éjszaka, reggel kitakarom s ennyi, általában májusban még van belőle; de a tavaly nagyon finom zakuszt. kaptunk az Amigoban is, gombás, hagyományos és paszulyost, s az ára 4,14 lej, olyan mint a házi!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails