2009. október 10., szombat

Megyek főzőversenyre, szorítsatok!

Gondolkodtam egy sort azon, hogy egyáltalán be merjem vallani vagy sem ekkora nyilvánosság előtt, hogy mire készülök. Aztán ma reggel úgy ébredtem fel, hogy igenis bejegyzem a blogomba, hogy megyek a sajnos nem eléggé híres gyergyószárhegyi káposztafesztiválra, nem is akármilyen minőségben, hanem a főzőverseny egyik versenyzőjeként. A káposztafesztivál főzőversenyének egyetlen kitétje van: minden ételnek káposztából, helyben kell készülnie. Amit készítek egy már-már elfelejtett töltöttkáposzta változat, aminek az érdekessége, hogy nincs hús benne. Nagyanyám böjtös káposztájának neveztem el, ugyanis a régi szép időkben nagyanyám a húsvét előtti nagyböjtben vasárnapokon szokta főzni ezt a sok zöldséggel töltött nagyon ízletes káposztát és ő böjtös káposztának nevezte. Utóbb a pszichowellness táborban került terítékre zöldségnapi második fogásként és mindenkinek nagyon ízlett, noha Hajni (a kicsi képen), a vendéglátó gazdasszonyunk eleinte kissé ódzkodott elkészíteni. No nem olyan nagyon éppenséggel, mert végül Erikával a sógorasszonyával secc-pecc összedobták, de többször is megkérdezte tőlem mielőtt az asztalra került volna és a vendégek végzetes pusztítást nem végeztek volna a tálakon: "szerinted, biztos fog ízleni?" A szakítópróbát olyannyira állta, hogy Hajni férje - aki csak a kész káposztából evett, de nem látta az előkészületeket - megkérdezte: "biztos, hogy semmi hús nincs benne?" Sőt, a minap Hajni azzal keresett fel telefonon: "Kéne gyere a főzőversenyünkre és meg kéne főzd a nagyanyádféle böjtös káposztát!" Nahát, ilyen felkérésre nem lehet nemet mondani. Nem is szaporítom tovább a szót, a receptet majd a verseny után beblogolom. Elöljáróban azonban ejtenék néhány szót a szárhegyi káposztafesztiválról.
Nos, gyergyószárhegyen évszázados hagyomány van a káposztatermesztésnek, mert kifejlesztettek teljesen hagyományos módszerekkel egy olyan káposztafajtát, ami a tetején lapított, inkább koronghoz hasonlatos, igen vékony szorosan egymásra boruló levelekből áll, az erezete is meglepően vékony, könnyedén savanyítható és sokáig eláll. A káposztafesztivál ötlete viszon egészen újkeletű és faluturizmusban tevékenykedő gazdasszonyok szorgalmazására szervezték meg először, na meg azért, hogy felélesszék a káposztavágás hagyományát (erről cikket is fogok írni). Ez a fesztivál nem tévesztendő össze a jó reklámmal és marketinggel szervezett parajdi töltöttkáposzta fesztivállal, ami néhány éves kezdeményezés, de nincs évszázadokra nyúló gyökere, alapja a településen a káposztatermesztésnek.
Na, nem nyújtom tovább, megyek készítsem elő a káposzta töltelékjét a versenyre, Ti pedig addig is, míg jövök, szorítsatok ám!

9 megjegyzés:

Kiskukta írta...

Ügyi leszel nagyon! Kíváncsian várom a recit!

M írta...

Alíz, nekem a zsűri döntése nem is számít, mivel én TUDOM, hogy ez nagyon-nagyon finom étel! De azért remélem, ezt a zsűri is észreveszi. Sok sikert! :) :) :)

Gabojsza írta...

Hajrá Alíz!:-)))
Kíváncsian várom a receptet. Az én Nagymamám is készített húsmentes töltött káposztát, máléval, amit én úgy ismerek, hogy "sarmale cu pasat" (Nagymamám echte román volt, nagyapám szerb, a másik Nagyim magyar, a Papa meg sváb.Kevert vér vagyok, na!) Imádtam! Ki is kérdezem Édesanyámat a recept felől, de a Tiedet is nagyon várom!

Ottis írta...

Biztos nyertes leszel!Drukkolok neked!

sedith írta...

Csak nem a kukoricakásás töltött káposztát fogod megfőzni zöldségekkel? Mert régebb Édesanyám és mamáim is csinálták ezt, de valahoyg "kihalt". Nekem sokszor eszembe jut de olyan igazi kását fogalmam sincs, hol lehetne kapni. Illetve sejtem, vaj' egy malomnál, de oylat nem tudok a közelben.

MA volt a főzés? VAgy valamikor ezután lesz? Az "újságodban" nem találtam semmit róla, úgyhogy, gondolom, csak ezután valamikor!

Andi/cuki írta...

Szorítok Neked!:-))

Kata írta...

Szurkolok neked:)

Alíz, Erdélyből írta...

Mindenkinek köszönöm a szurkolást és a biztató szavakat. Nem lett épp elsődijas a káposztám, de nyertem egy káposztasarvalót és egy óriási fakanalat - mindkettő nagyon időszerű volt. Részletes blogbejegyzést csak vasárnap estére várjatok, mert most előbb megfőzöm a lányomnak a kitervelt menüsort, mert ez ugyebár a tegnapi főzőverseny miatt elmaradt. De jövök este, mert sok érdekes dologról kell beszámolnom. :)

sedith írta...

Alíz, jó korán feküdtél!:)
Megtudtam (vajon honnan?;)), hogy a szárhegyiek nem voltak piacon tegnap, mert ünnepeltek és versenyeztek. Ezért nem tudott Édesanyám káposztát venni, mert csak a kovásznaiaknál volt.
Gratulálok a nyereményeidhez és örülök az élményednek! Nagyon várom a beszámolót.

Látom, Gabojsza is ugyanarra gondolt, amire én. :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails