2009. november 5., csütörtök

Vitamin savanyúság

Van egy kis időm, most este és arra gondoltam, ezt a finom savanyúság receptjét még beblogolom, hátha valakinek megtetszik. :) Az az igazság, hogy még néhány befőttes üresen maradt, illetve néhány megürült és még mindig van friss zöldség aránylag elfogadható árban, ezért a napokban még főztem egy adag ketchupot - ezúttal csípőset - és még csináltam néhány féle savanyúságot, hogy legyen. Például ez is egy igen jóízű savanyúság, amit Kisné Portik Irén néprajzkutató füzetéből írtam le, ő pedig a "tudós hímező-főző-sütő asszonyaitól tanulta". Nem is szaporítom a szót, hiszen késő van és holnap megyek Vásárhelyre, találkozom Sedithtel is. :) Na szóval, akkor következzen a vitamin savanyúság.

Hozzávalók: 2 kg murok (sárgarépa), 5 szál torma, 5 csípőspaprika, 1 kg hagyma, 1 kg paradicsompaprika, vagy kápia, vagy vegyesen, 15 dkgsó, 35 dkg cukor, 3,5 dl 9 fokos besztercei ecet, 1 kiskanál befőzőpor (nátrium-benzoát), 1 kiskanál bors (ezt kihagytam).

A murkot és a tormát megpucoljuk, megmossuk, majd egy tálban mindkettőt lereszeljük (sajtreszelőn).




A hagymát és a paprikákat megpucoljuk, majd vékony szeletekre vágjuk, a csípőst pedig vékony karikákra.







Az egészet egy tálba borítjuk hozzáadjuk a sót, cukrot, ecetet, borsot és a befőzőport, majd kézzel alaposan átforgatjuk.

Ezután tiszta üvegekbe rakjuk minél szorosabban, ha marad kevés leve azt elosztjuk az üvegekben és ledugaszoljuk. Nem kell dunsztolni, úgy áll, mint a gyöngy. Igen finom, pikáns savanyúság, főleg sült húsok mellé kiváló. Hús-, zöldség- és tésztanapon egyaránt fogyasztható.

Jó fakanálforgatást!

17 megjegyzés:

M írta...

Oh, Alíz, ez annyira jól hangzik!!!!

Alíz, Erdélyből írta...

Finom is! Idén készitettem először, de már többször megkóstoltam népművészeti táborokban. :)

sedith írta...

Na, ugyanezt tettem el nemrég, csak éppen, hogy még "némi" szárhegyi káposztát is belegyalultam. :) Vagy 10 kilót. :)
No, gyere gyorsan, mert már nagyon várlak!!!:)
Puszillak

sedith írta...

Jé, még otthon vagy? Hát gyertek már!!!:D:D:D

Alíz, Erdélyből írta...

Még, igen, de máris indulunk. :)

Rita írta...

Alíz, még fér a kamrában?:))

Istenem, belőlem mikor lesz ilyen csodaháziasszony?

Ennek jövőhéten azért nekiesek :D

Alíz, Erdélyből írta...

Rita: hát épp ez a "gond", hogy még mindig fér. :))) Te pedig, ha igy folytatod, ahogy elkezdted, akkor sokkal hamarabb "csodaháziasszony" leszel, mint én. :)

Névtelen írta...

Drága Alíz!
A 9 fokos besztercei ecet hány százalékos ecetnek felel meg? felénk Magyarországon 10, 15 és 20 százalékos ecet kapható. Talán 10 százalékossal helyettesíthetem? (Egy adagot épp tegnap este bekevertem 10 százalékossal, az illata isteni)
Köszönöm válaszodat. Éva

Alíz, Erdélyből írta...

Kedves Éva, a 10 százalékossal helyettesitheted és mindenképp valamivel kevesebb ecetet tegyél bele, mert az az 1 százalék is számit. Igazából ki kell tapasztalni, hogy a jobb. Ha most az első adag esetleg kicsit ecetesebbre sikeredett, akkor a következőben jobban fel kell higitani az ecetet, vagy picivel több cukrot kell tenni bele.

Márikám írta...

Kedves Alíz!
Nagyon tetszik a honlapod, szívből gratulálok. Eddig és is csak "titokban" olvasgattalak, bár a linkedet már régen kitettem. Gyakorló háziasszony vagyok, azt hiszem elég jól elboldogulok a konyhában, de Nálad nagyon jó dolgokat találok, amit lassan én is beépítek a mindennapokba.
Ennek a beírásnak kapcsán kérdezném, Te, hogy viseled a torma reszelést? Anyósom annak idején kinyitott minden ablakot és úgy állt neki, de rendesen könnyezett így is. Én csak egyszer próbáltam, de majd kifolyt a szemem. Megfogadtam, soha többé!!! De most látva ezt az isteni receptet, csak kipróbálnám még egyszer. Lehet, hogy hamar feladtam? Köszi, Mária

Alíz írta...

Márikám: Köszönöm az elismerő szavaidat, nálam csak olyan dolgok vannak, amik egyszerűek és praktikusak, mert noha nagyon szeretek főzni, viszonylag kevés időt töltök a konyhában. A tormareszelés kapcsán csak annyit mondhatok, hogy ez egy olyan művelet, amit sajnos könnyezés nélkül nem lehet megúszni. Kipróbáltam már többféle módszert, de a vége mindig sírás lett. :))) Talán a legjobbnak bizonyult az, hogy a tormát miután megpucoltad, rögtön rakd egy vizes edénybe, mert a víz lefogja a terjengő csípős illatát. Mindig csak egy tormadarab legyen kint a víz alól, az amit épp reszelsz. Amit megreszeltél, azonnal tedd zacskóba és kötözd össze, hogy ne terjengjen az illata, de még így sem garantálhatom, hogy megúszod könnyezés nélkül. :) A torma már csak ilyen, könnyeket csal az ember szemébe, de kétségtelenül nagyon finom és megéri ezt az áldozatot. :)

Márikám írta...

Akkor nincs mese én is könnyezem! Vegyük úgy, méregtelenítünk. További jó fakanálforgatást!Üdv és köszönet, Mária

Vicuska írta...

Évtizedek óta ugyanígy rakom el a csalamádét, nagyon finom, vitaminok megőrződnek, gond nélkül eláll! Káposztát és uborkát társítok még a hozzávalókhoz.

Alíz írta...

Vicuska: azon már én is gondolkodtam, hogy próbáljam ki káposztával és uborkával is. :) Jó, hogy említetted. :)

charliefirpo írta...

Kedves Aliz!
Én is szívesen kipróbálnám, csak az lenne a kérdésem, hogy mindenképpen kell bele a tartósítószer? mert én azt nem használhatok.
Köszönöm válaszok, Ilona!

Alíz írta...

Charliefirpo: Tartósítószer nélkül nem próbáltam, de egy próbát megérne.

Névtelen írta...

egy jo tipp;en a tormat konyhai robotgeppel szoktam ledaralni.ezzel vedve szemeimet.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails