2012. január 28., szombat

Kolozsvári káposzta

Ma délután keveset beszélgettem facebook-on néhány kedves gasztroblogger-ismerőssel és szóba került a rakott káposzta, amit mi kolozsvári káposztának is nevezünk. Mivel az egyik csevegőtárs a receptje felől érdeklődött, gondoltam, beblogolom, még akkor is, ha ezzel a fotóval fölöttébb elégedetlen vagyok. Na de, ez egyike azon ételeknek, amit sehogysem tudok szépen tálalni és fotózni. Mondjuk a többiekben sem vagyok nagy ász, de azokon legalább látszik a törekvés. Hát, ez ilyenre sikerült, de dolgozom rajta, és ha sikerül jobb fotót készíteni, akkor rögtön kicserélem. Elöljáróban azonban még annyit mondanék, hogy vidékünkön kétféle változata közismert ennek a káposztának: amit kolozsvári jelzővel illetünk, abban van kolbász és császárszalonna is, az egyszerű változatban viszont nincs és ezt nevezzük rakott káposztának. Na, aztán nem tudom, mi is a helyes, vagy helytelen, de nálunk ez így van.

Hozzávalók: 1 közepesnél kicsivel nagyobb-, vagy két kisfej fej savanyú káposzta, 50 dkg darált hús - sertés és borjú vegyesen - 2 fej hagyma, 1 kiskanálnyi pirospaprika, só, bors, fél csésze rizs, 1-2 evőkanál zsír, 15-20 dkg császárszalonna, 15-20 dkg füstölt kolbász, 3-4 dl tejfölt, 1 dl tej.

A káposztát hideg vízben átmossuk, leveleire szedjük, leormózzuk, majd egymásba rakva feltekerjük és hajszálvékony szálakra vágjuk. A vékonyra vágott káposztát egy kanál zsíron, többször is vizet öntve alá puhára pároljuk. A kockára vágott hagymát üvegesre dinszteljük, megszórjuk pirospaprikával, hozzáadjuk a darált húst és addig pároljuk, míg kifehéredik. A rizst kétszer annyi vízben puhára pároljuk. Egy tűzálló tálat kibélelünk császárszalonna szeletekkel és kolbászkarikákkal, ráterítjük a káposzta felét, ráhalmozzuk a párolt rizs felét, majd egyenletesen elsimítjuk rajta a darált húst, rátesszük a maradék rizst, majd befödjük a maradéj káposztával. A tejfölt felhígítjuk a tejjel és ráöntjük a káposztára, majd sütőbe toljuk és összeforraljuk az egészet. Tálaláskor további tehfölt adunk mellé.

Jó fakanálforgatást!

6 megjegyzés:

Kati írta...

Itthon még sosem készítettem, de kóstóltam másnál, nagyon finom:)

Inci írta...

én úgy tudom, hogy a kolozsvári rakott káposzta édes káposztából készül:?Ez biztos finom volt!

Névtelen írta...

Édeskáposztából biztos nem !Amúgy tényleg fincsi.A narancs szerintem nem passzol oda dekorációnak. Bocsi, de így gondolom. Márti

Gerdi írta...

Én nagyon, de nagyon szeretem. Nálunk nevezték kolozsvári meg rakott káposztának is, de kolbász és szalonna soha nem került bele. Viszont szigorúan savanyú káposztából készül.
Alíz, szeretnék neked átadni egy díjat, melyről egyből Te jutottál eszembe:-) Nézz be érte hozzám, légy szíves!

Alíz írta...

Kati: akkor már ideje, hogy Te is elkészítsd. :)

Inci: Mi mindig savanyú káposztából készítjük. :)

Márti: Igazad van, többek közt ezért írtam, hogy elégedetlen vagyok a fotóval. :) De dolgozom rajta és rövidesen kicserélem. :)

Gerdi: Igen, a megnevezéssel kapcsolatosan nálunk is ugyanez a helyzet. A díjat köszönöm szépen, nagyon megtisztelő. :)

Márti írta...

Megosztom veletek,hogy nálunk Kolozsváron,savanyú káposzta, darált hús és rizs az összetevője. A székelykáposzta, az csak húsból és savanyú káposztából készül.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails