2009. október 2., péntek

Ketchup házilag

Megvallom őszintén, nem szeretem a kechupot. Mégis évente legalább két adagot szoktam főzni - egy édeset és egy csípőset -, mert mindkét gyermekem nagyon szereti. Ráadásul egy időben ipari mennyiségek fogytak nálunk belőle - na, ekkor gondolkodtam el azon, hogyan is tudnék házilag ketchupot főzni. Mindez évekkel ezelőtt történt. Azonban, akkoriban az egyik zöldségesnél egy igen kedves asszony árult és miközben vásároltam tőle a zakuszkának valót, elmondtam neki mire készülök. Nevetett és azt mondta: "nem kell feltalálni a spanyolviaszt", ugyanis ő már évek óta házilag főzi a ketchupot és van egy jól bevált receptje. Nosza, íziben leírattam vele egy papírfecnire, amit aztán "gondosan" az egyik kedvenc szakácskönyvem lapjai közt őrizgettem és az alapján kezdtem készíteni a házi ketchupot. Mondanom sem kell, a recept bevált, sőt azóta mindkét gyermekem néhány barátjának a szüleit is "megfertőztem" vele. Most akkor előbb következzenek a hozzávalók, ahogy a kedves zöldséges hölgy leírta (így legalább nem kell tovább "rettegnem" attól, hogy elveszítem a papírfecnit).

Hozzávalók: 2 kg paradicsom, 8 db. kápiapaprika (vagy 4-4 paradicsompaprika és kápia), 10 db. közepes hagyma, 5 cikk (gerezd) fokhagyma, 2 db. csípős paprika (ha csípősre készítjük, ha nem, akkor hagyjuk ki), (tettem bele két murkot és egy kisebb zellert is), 1 borospohár 9 fokos besztercei borecet (1,5-2 dl), 1 kanál só, 3 kanál cukor, 1 kiskanál szegfűbors, 1 kiskanál bors, 1 babérlevél apróra törve, befőzőpor.

A paradicsomot, paprikát, hagymát és fokhagymát megmossuk, megpucoljuk és falatnyi darabokra vágva egy nagyobb edényben, kevés vizet alája töltve odatesszük főni. Amikor a zöldség megpuhult és egy keveset hűlt, átpasszírozzuk, hogy csak a zöldség húsa maradjon meg.

Amikor az összes zöldséget átpasszíroztuk a pépet újra felforraljuk, megfőszerezzük ecettel, sóval, cukorral, illetve a szegfűborsot, borsot és babérlevelet kis gézbatyuba kötve teszzük a fővő ketchupba, hogy majd a végén kidobhassuk. Amikor már megfelelő állagú a ketchupunk, forrón üvegekbe szedjük, ledugaszoljuk és szárazdunsztban hagyjuk kihűlni.
Ugyanúgy használjuk, mint a kereskedelemben kapható ketchupot, húsok, pizzák, szószok ízesítésére, csak erről legalább tudjuk, mit raktunk bele.
Jó fakanálforgatást!

20 megjegyzés:

sedith írta...

Te Alíz, biztos, hogy nem tőlem loptad ezt a receptet? Na jó, csak vicc volt, hiszen ém még nem írtam le a naplómban. A ketchupok most következnek.

Alíz, Erdélyből írta...

Sedith: :)))) Mondtam már, hogy egy rugóra jár az eszünk?

Orsolya írta...

Kedves Alíz,
Mi az a murk? és a befözöpor?
Várom válaszodat,
Maire-Hofer Orsolya

Alíz írta...

Kedves Orsolya! A murk, azaz murok közönséges sárgarépa Erdélyben, a befőzőpor pedig nátrium benzoát. :) Elnézést, de amikor írtam azt a bejegyzést, még csak amolyan "házi használatra", főleg a fiamnak és néhány közeli barátnak írtam a blogot és egyáltalán nem fordítottam hangsúlyt a nyelvezetre. Nem szép tőlem, újságíró létemre, töredelmesen bevallom. :))) De ezeket a régi bejegyzéseket rendre újraírom a fotók végett is és korrektúrázom ezeket a "hibákat", amik lényegében nem is hibák, csak nyelvjárásbeli különbségek. :) Ha még bármilyen kérdésed van, bármelyik recepttel kapcsolatosan, írj, szívesen válaszolok minden kérdésre.

Timi írta...

Öröm, hogy e blogra rátaláltam. Nagymamáim finom receptjeit végre leírva is megtalálom:) nemcsak elmondva:)

Nátrium benzoát helyett lehet valami mást is tenni, egyenlőre nem találok. Mikor kell beletenni? Mi a megfelelő állag?:) Köszönöm a válaszokat!
Timi

Alíz írta...

Kedves Timi!
A Te örömöd az én örömem is. :) Mert ezt a blogot lényegében a Te korosztályodnak írom - ha netán még nem tetted meg, olvasd el a fotóm alatti lábjegyzetet. :))
A nátrium benzoát helyett használhatsz szalícilt. A megfelelő állag ebben az esetben azt jelenti, hogy addig főzöd, míg kb. olyan sűrű lesz, mint a kereskedelemben vásárolható ketchup-oké. Tehát pépszerű kell legyen, olyan amit lehet mártogatni kolbásszal, mert azzal isteni. :)

Névtelen írta...

Kedves Alíz!

Recepted alapján fantasztikusan finom ketchupot főztem!
Köszönet érte!

Ildikó

Alíz írta...

Kedves Ildikó!

Örülök, hogy ízlik a ketchup. Van egy kis munka vele, az igaz, de mégsem azt a "kitudjamittartalmaz" üzleti szemetet eszi az ember. :)

Timi írta...

Nagyon finom lett , nem is gondoltam volna:) de a kislányom aki mindennel, még a torával is ketchupot enne...el van ragadtatva:) Tényleg egy kicsit időigényes...úgyhogy az idén ez az egy üveg lesz...az ételízesítő is nagyon finom lett....

Alíz írta...

Timi: Nagyon örülök, hogy jól sikerült mind a ketchup, mind az ételízesítő. :) A gyerekek őszinték és nagyon kritikusak, ha a lányod szereti, azt jelenti, nagyon jó lett. :) Gratulálok! :)

Marcsi írta...

Minden évben készítek ketchupot - szereti a család. Azon gondolkodtam, hogy milyen lenne, ha a lekvároknál használt dzsemfix-et raknék bele? Hamarabb sűrűsödne biztosan. Nektek mi a véleményetek erről?
Köszönöm előre is!
Marcsi

Marcsi írta...

Évek óta készítek házilag ketchupot. Szereti a család. Az a kérdésem, hogy szerintetek milyen lenne, ha tennék bele a jamokhoz használt dzsemfix-et? - gondolom sűrűőbb lenne, de elrontanám vele?

Alíz írta...

Kedves Marcsi!

Dzsemfixet soha nem használtam sem lekvároknál, sem dzsemeknél, sem ketchupnál. Fogalmam nincs, hogy jó lenne vagy sem, de így a látatlanban azt javaslom, hogy előbb tégy egy próbát egészen kis mennyiséggel. Amúgy, én nem tennék bele semmilyen sűrűsítő szert, egy-két óra alatt ez a mennyiség kellően pépessé válik.

Fernel írta...

Szia Alíz!

Nagyon szuper recept.
Ezt most elvittem és megcsináltam.
Nem is én lettem volna, ha nem változtatok rajta, jobbára technikailag, ami meggyorsítja és megkönnyíti. :D

Hálám örökké üldözni fog!

Unknown írta...

Kedves Alíz! Ezekböl a hozzávalókból mennyi liter tiszta kecsap lesz?

Alíz írta...

Kedves Linda!

Kb. 3-4 liter.

Unknown írta...

Kedves Alíz! Mikor kell a nátrium benzoátot belerakni?

Alíz írta...

Az utolsó 10-15 percben. :)

Unknown írta...

És mennyit? Ne haragudj, még kezdő vagyok az ilyenekben. :))

Alíz írta...

A receptben megadott mennyiséghez kb. 1 csapott kiskanál nátrium-benzoátot szoktam tenni. :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails